COM UTILITZAR LES PRESENTACIONS A L'EDUCACIÓ:
Les idees principals que he extret després de realitzar la lectura al PDF anomenat PREPARA’T UN “POWERPOINT” PER A LES TEVES CLASSES PERÒ NO L’ENSENYIS ALS TEUS ALUMNES. 12 PROPOSTES D’ÚS CREATIU I MULTIMEDIAL DEL PROGRAMA POWERPOINT, del qual l'autor és Jordi Simón i Llovet, són les següents:
Un problema antic:
- Hi ha un problema a l'hora d'utilitzar les TIC en l'educació.
- INADEQUAT: A un professional de l'educació en un auditori mostrant transparències i que el seu discurs sigui llegir-les i fer algun comentari.
- Programes de presentacions:
- Microsoft Power Point
- Impress
- Presentacions del servei Google Docs (Google Drive)
- Servei on-line -> Sildeboom i Sildeshare
- Estructura:
- Diapositives
- Objectes
- Accions
- Transicions
- Animacions
- Fem un mal ús del Power Pon¡nt: no canviem de paradigma educatiu i les TIC no serveixen a la innovació en el camp de l'educació.
- Dos tipus d'ús en les presentacions:
- 1. Més tradicionals: la font de saber, transmetre el coneixement de la millor manera a l'alumne, etc. ("classe magistral")
- 2. Concepcions que parteixen de Piagget i el constructivisme, passant per l'aprenentatge social (utilització més creativa)
- Avantatges de la utilització tradicional:
- L'alumne té una guia del que s'està dient, dels temes claus o de l'esquema.
- Permet incorporar imatges il·lustratives.
- Permet crear esquemes.
- Podem afegir imatges, so, vídeo, animacions, etc.
- Més facilitat per prendre apunts.
- Permet utilitzar una variada gamma de colors i formes.
- Inconvenients de la utilització tradicional:
- Hi ha massa informació i no es llegeix amb claredat.
- L'orador no explica (es limita a llegir la pantalla).
- Els colors i les formes es col·loquen en pantalla de forma indiscriminada (sense tenir en compte cap ordre estètic).
- Hi pot haver un abús dels elements multimedials.
- Si no hi ha un bon sistema de projecció l'aula estarà a les fosques.
- Si hi ha molts efectes d'animació i transició en la presentació hi ha el risc que tingui més atenció els efectes que no pas l'explicació.
- Tendència a incloure més continguts.
- Doble discurs: l'orador explica i l'oient llegeix
- L'ús creatiu del Power Point. Com l'identifiquem?
- Presentacions que treballen en espais i moments que van més enllà de la situació de classe formal.
- Cerquen i provoquen la interacció professor/alumne o alumne/alumne.
- Incorporació d'elements propis del llenguatge audiovisual com un element més que ens facilita l'expressió a classe i el treball referent a actituds, normes, valors i emocions.
- Flexibilitzen el discurs de l'educador.
- Faciliten la creació i l'aprenentatge cooperatiu.
- Propicien l'estructuració, la síntesi i la reflexió dels continguts.
- Pensar que es tracta d'una bona eina amb moltes més possibilitats que les de crear i visualitzar diapositives.
- Dóna suport i potencia les metodologies.
- Cal destacar que a continuació l'autor escriu 12 propostes d'ús creatiu i multimedial del PowerPoint, alguns exemples són: l'accés aleatori, els enllaços, els esquemes, creació conjunta, etc.
- Joan Ferrés parla de la funció motivadora del vídeo a l'escola per les capacitats que té el llenguatge audiovisual com a transmissor d'emocions
L'enllaç del PDF de la lectura és el següent:
Cal destacar les entrades fetes de:
- Prezi
Informació extreta de:
No hay comentarios:
Publicar un comentario