viernes, 10 de octubre de 2014

Un bon comunicador

Jordi Vèliz
(Imatge extreta de
www.flaixfm.cat/jordi-veliz)
Un bon comunicador per a nosaltres és:

Un bon comunicador per a mi és en Jordi Vèliz, locutor i DJ de Flaix FM. Cada dia l'escolto al programa Flaix matí i opino que és un bon comunicador perquè és:
  1. Divertit
  2. Expressiu
  3. Clar
  4. Actiu
  5. Culta

Altres noms que van sortir a la classe, ja que cadascú va haver de dir la persona que creia bona comunicadora i el perquè, van ser: Risto Mejide, Artur Mas, Matías Prats, Jordi Évole, Jordi Basté, etc. I les característiques més comunes van ser: clar, expressiu, assertiu, culta, educat i divertit.

Així doncs, per dur a terme el fet comunicatiu hi ha una tècnica, però hi ha un component subjectiu d'agradar o no a la gent. La comunicació traspassa la llengua i ,efectivament, és molt important el llenguatge verbal i el no verbal. 
També, valorem el contingut i la llengua, però la personalitat, la manera de ser i de fer, d'enfocar els problemes, les emocions, etc. és el que fa a una persona un comunicador notable o excel·lent. S'ha de tenir en compte que els escriptors bloggers també són comunicadors. Per finalitzar, dir que destaquem la forma com ho diu, no el què diu.

Referent a aquest tema, podem dir que un bon comunicador és el senyor Ken Robinson perquè: 
Ken Robinson
(Extreta de www.ted.com)
  • És clar i segur de si mateix.
  • Té un to humorístic, és divertit: explica anècdotes i acudits personals (ironia personal) per així mostra-se transparent i també aconseguir proximitat amb el públic.
  • Utilitza la ironia.
  • Exemplifica.
  • És expressiu.
  • Domina la temàtica.
  • Quan el públic riu, ell riu, els "acompanya" (feedback, retroalimentació, empatia)
  • Canvia el ritme i la intensitat de la veu.
  • El seu discurs té una bona estructura: introducció, desenvolupament (idees principals del discurs i molts exemples) i conclusió.
  • Té el seu objectiu clar.
També, deixo l'enllaç d'una entrada anterior en què vaig adjuntar un vídeo en el qual Ken Robinson va parlar sobre la creativitat. En el vídeo podem trobar tots els punts esmentats anteriorment (exemples, to humorístic, l'expressivitat, etc.):

http://lauraccedinfantil.blogspot.com.es/2014/10/creativitat.html 

La comunicació a l'educació:

L'educació és un procés comunicatiu, ja que tot gira al voltant de la transmissió de missatges, ja siguin verbals, no verbals o icònics, entre un emissor, que sol ser el professor, i un receptor, que sol ser l'alumne, amb uns missatges específics (continguts didàctics), i amb unes barreres comunicatives culturals, físiques i organitzatives.

És important recalcar que un facilitador docent necessita saber comunicar hàbilment amb el grup. I el que és més important: "Transmetre imatges, més que conceptes". A les persones els hi resulta difícil retenir i comprendre els conceptes en termes abstractes, en canvi les imatges són continguts que fàcilment retenim, memoritzem i signifiquem.

Perquè l'ensenyament no es converteixi en un model informatiu, o tradicional, els receptors han de tenir la possibilitat de convertir-se en emissors, dissenyadors i creadors de missatges; igual que els professors.

El facilitador docent ha d'utilitzar de manera coherent els signes verbals i no verbals en el procés d'ensenyament per comunicar la informació i donar-li el mateix sentit, de manera que s'eviti confondre als estudiants.

En conclusió, dir que ser un bon comunicador en la nostra tasca educativa de mestres d'infantil és bàsic i necessari, ja que els nostres alumnes han de poder comprendre el que els hi expliquem. No només és important el contingut, sinó que també ho és el llenguatge no verbal perquè si ,per exemple, mentre estem explicant qualsevol concepte ens amaguem darrere de la taula, no ens faran molt de cas. També, un model a seguir és el senyor Ken Robinson, ja que les característiques que he esmentat anteriorment són molt útils per aconseguir ser un comunicador eficaç.

Informació extreta de: 
http://www.uhu.es/cine.educacion/didactica/0016educomunicacion.htm#Comunicación_y_educación_

No hay comentarios:

Publicar un comentario