Portada del llibre (Imatge extreta de Google Imágenes) |
Després de realitzar la lectura del llibre Usos educatius dels blogs. Recursos, orientacions i experiències per a docents de Francesc Balagué i Felipe Zayas de l'editorial UOC de l'any 2008, els punts amb les idees principals que he extret són els següents:
BLOG:
- És un lloc web periòdicament utilitzat que recull cronològicament textos o articles d'un autor o diversos autors, en què apareix en primer lloc el més recent.
- Permet compartir coneixements, reflexionar, debatre i atreure un gran nombre de lectors.
- Una de les característiques principals és l'expressió lliure.
- Té facilitat d'ús.
- Dóna lloc a la comunicació global.
- Permet l'alfabetització digital.
- Quatre plataformes: Blogger, Nireblog, La Coctelera i Wordpress.
BLOG EDUCATIU:
- Els alumnes són més reflexius perquè escriuen amb un propòsit.
- El professor els ajuda i els guia, per tant, el seu paper ha canviat.
- És un aprenentatge mitjançant l'activitat dels alumnes.
- Al ser de caràcter públic implica unes normes lingüístiques.
- Serveix per: pensar, escriure, compartir i participar.
- Ex: XTEC Blogs.
- Quan un professor obre un blog educatiu ha de tenir molt clar per a què es vol, quin sistema elegir i com planificar els papers dels alumnes i el dels professors.
- Es treballen continguts escolars, habilitats, estratègies, valors, actituds i normes d'ús dels blogs.
- Els blogs tenen un propòsit i uns destinataris definits, diferents del professor.
TIPUS DE BLOGS:
- Blogs de centre: Contenen textos informatius o d'opinió.
- Blogs destinats a seminaris i cursos de formació en TIC per al professorat.
- Blogs de professors (individuals): Destinats a comunicar les seves reflexions.
- Blogs d'aula:
- Blogs d'aula del professor: Proporciona a als alumnes informació.
- Blogs de professor-alumnes: Gestió compartida.
- Blogs d'aula de l'alumne: Creats i administrats individualment.
BREUS DEFINICIONS:
- Blogosfera: Comunitat d'usuaris de blogs.
- Blocroll: Enllaços d'altres blogs que l'autor recomana.
- Permalink: Enllaç permanent de cada article o entrada (inclou data i títol)
- Pàgina estàtiques: Queden organitzades a través d'un menú a la portada i són sempre accessibles.
- Etiquetas i categories: Faciliten l'organització i identificació dels continguts.
- Ping: Sistema per difondre els articles.
- Pulgion o "Widget": Complements del blog.
- Trackbaks: En una entrada hi ha una referència d'una entrada publicada a un altre blog.
- RSS, Feed o Sindicació: Avisen a l'usuari de les actualitzacions, així no s'ha d'anar comprovant si hi ha novetats.
- Podcàsting: Creació d'arxius de so i de vídeo (arxiu RSS que permet usar un programa que el descarrega).
- Wikis: Permeten als usuaris crear i editar qualsevol pàgina en un lloc web.
- Marcadors socials: Pàgines web que permeten organitzar els enllaços favorits.
En conclusió, gràcies a aquest llibre he pogut aprendre moltes coses que fins ara no sabia, com per exemple la importància que pot arribar a tenir un blog en una aula, ja que com que el professor no és l'única persona que ho llegeix, motiva als alumnes. D'aquesta manera, també utilitzen les noves tecnologies del segle XXI i s'integren tant en la societat com en la cultura i ,un altre aspecte important, és que el paper del professor canvia perquè els ajuda i els guia en la cura del blog. També, la lectura del llibre m'ha servit per entendre el seu funcionament i les seves parts, com per exemple què és una pàgina estàtica, el blocroll, el ping, l'RSS, etc. Em resum, crec que m'ajudarà molt per poder portar endavant el meu blog, ja que he comprès la finalitat què té i molts conceptes que fins ara no tenia en compte.
Per acabar, us deixo l'enllaç d'una entrada d'un blog en la qual hi ha una confèrencia sobre els blogs i l'educació que l'Anna Pérez va realitzar l'11 de novembre de 2008 a Blanquerna (URL), per així complementar-ho amb les idees principals que he extret del llibre:
No hay comentarios:
Publicar un comentario