Imatge extreta de Google Imágenes |
L'ús del blog amb finalitats educatives s'identifica amb termes com edublogs o blogs educatius.
Amb aquest concepte, podem identificar situacions molt diferents, des dels blogs desenvolupats per professors i adreçats als seus estudiants fins als blogs de centres educatius que permeten obtenir informacions, passant pels blogs d'estudiants a manera de dietari personal, els blogs de les AMPA, etc.
Amb aquest concepte, podem identificar situacions molt diferents, des dels blogs desenvolupats per professors i adreçats als seus estudiants fins als blogs de centres educatius que permeten obtenir informacions, passant pels blogs d'estudiants a manera de dietari personal, els blogs de les AMPA, etc.
En relació amb la millora del rol docent, podem utilitzar un blog com a formadors però no adreçat als nostres estudiants, sinó a altres formadors del nostre mateix àmbit o com a membres d'un col·lectiu docent de centre, per tal de:
- Compartir recursos i experiències amb altres docents.
- Cercar i recollir experiències d'altres centres.
- Elaborar un dietari d'aula, de manera que cada professor pugui saber què s'hi ha treballat abans i després de la seva sessió, amb la intenció d'aprofitar recursos, idees, textos, etc. i dinamitzar propostes conjuntes amb els estudiants.
- Elaborar un dietari de centre, amb totes les informacions rellevants per al col·lectiu docent.
- Recollir els protocols interns de funcionament del centre.
- Intercanviar resultats, informacions, etc. dels projectes d'investigació.
Pel que fa a la millora del procés d'aprenentatge, alguns usos que podem donar a un blog com a formadors poden ser:
- Compartir coneixement personal i de la xarxa.
- Oferir informacions actualitzades als estudiants: recomanacions, recordatoris, etc.
- Anunciar novetats relacionades amb l'assignatura: conferències, articles, fires, pel·lícules, fets d'actualitat, etc.
- Oferir reculls d'enllaços significatius per al desenvolupament de l'assignatura.
- Oferir continguts i activitats en diferents formats (textos, imatges, animacions, etc.): continguts complementaris, de reforç, d'ampliació, bateria d'exercicis, simulació de proves d'avaluació, etc.
- Exposar projectes (de recerca, treballs finals, etc.).
- Exposar "bones pràctiques" (models de bones activitats, treballs, etc.).
- Proposar recerca d'informació per mitjà de l'esfera de blogs.
- Oferir gravacions o comentaris sobre les sessions de treball per tal que les puguin repassar o consultar aquells que no hagin assistit a classe.
- Promoure un espai de comunicació i relació informal per a un bon clima a l'aula.
Com a estudiants, o pensant en el que com a formadors poden proposar als seus estudiants, identifiquem diversos usos per als blogs:
- Escriure un diari de bitàcola relacionant els continguts que es treballen en les diferents assignatures.
- Elaborar un diari de l'aula de caràcter informal (les seves fotos, les seves experiències, aniversaris, etc.) que faciliti la relació entre els companys d'aula o centre.
- Presentar els resultats d'una activitat.
- Debatre en grups en el marc d'una activitat proposada.
- Elaborar un diari de recerca.
- Elaborar portafolis personals.
- Elaborar un fotoblog, videoblog, etc. amb caràcter il·lustratiu del que s'està treballant a l'aula.
- Crear una biblioteca de recursos que es considerin d'interès.
- Elaborar un diari del seguiment i la presentació final de treballs en equip.
- Utilitzar el blog com a espai que permet l'intercanvi de documentació i la seva classificació ordenada.
- Elaborar i comentar plans docents, recursos d'assignatura, etc.
Per acabar, us deixo un vídeo en anglès que explica d'una manera breu el "per què d'edublogs":
La informació està extreta de la següent pàgina web: http://cv.uoc.edu/~ueees/tutorial_blog/cat/usos_educatius_del_blog.html
No hay comentarios:
Publicar un comentario