lunes, 1 de diciembre de 2014

Usos educatius dels blogs

Imatge extreta de
Google Imágenes
L'ús del blog amb finalitats educatives s'identifica amb termes com edublogs o blogs educatius. 

Amb aquest concepte, podem identificar situacions molt diferents, des dels blogs desenvolupats per professors i adreçats als seus estudiants fins als blogs de centres educatius que permeten obtenir informacions, passant pels blogs d'estudiants a manera de dietari personal, els blogs de les AMPA, etc.
Principalment, diferenciem dues grans funcions educatives bàsiques per als blogs: la millora del rol docent i la millora del procés d'aprenentatge (en aquest segon cas, a partir de l'ús que tant formadors com estudiants poden fer del blog). 

En relació amb la millora del rol docent, podem utilitzar un blog com a formadors però no adreçat als nostres estudiants, sinó a altres formadors del nostre mateix àmbit o com a membres d'un col·lectiu docent de centre, per tal de:
  • Compartir recursos i experiències amb altres docents.
  • Cercar i recollir experiències d'altres centres.
  • Elaborar un dietari d'aula, de manera que cada professor pugui saber què s'hi ha treballat abans i després de la seva sessió, amb la intenció d'aprofitar recursos, idees, textos, etc. i dinamitzar propostes conjuntes amb els estudiants.
  • Elaborar un dietari de centre, amb totes les informacions rellevants per al col·lectiu docent.
  • Recollir els protocols interns de funcionament del centre.
  • Intercanviar resultats, informacions, etc. dels projectes d'investigació. 
Pel que fa a la millora del procés d'aprenentatge, alguns usos que podem donar a un blog com a formadors poden ser:
  • Compartir coneixement personal i de la xarxa.
  • Oferir informacions actualitzades als estudiants: recomanacions, recordatoris, etc.
  • Anunciar novetats relacionades amb l'assignatura: conferències, articles, fires, pel·lícules, fets d'actualitat, etc.
  • Oferir reculls d'enllaços significatius per al desenvolupament de l'assignatura.
  • Oferir continguts i activitats en diferents formats (textos, imatges, animacions, etc.): continguts complementaris, de reforç, d'ampliació, bateria d'exercicis, simulació de proves d'avaluació, etc.
  • Exposar projectes (de recerca, treballs finals, etc.).
  • Exposar "bones pràctiques" (models de bones activitats, treballs, etc.).
  • Proposar recerca d'informació per mitjà de l'esfera de blogs.
  • Oferir gravacions o comentaris sobre les sessions de treball per tal que les puguin repassar o consultar aquells que no hagin assistit a classe.
  • Promoure un espai de comunicació i relació informal per a un bon clima a l'aula.
Com a estudiants, o pensant en el que com a formadors poden proposar als seus estudiants, identifiquem diversos usos per als blogs:
  • Escriure un diari de bitàcola relacionant els continguts que es treballen en les diferents assignatures.
  • Elaborar un diari de l'aula de caràcter informal (les seves fotos, les seves experiències, aniversaris, etc.) que faciliti la relació entre els companys d'aula o centre.
  • Presentar els resultats d'una activitat.
  • Debatre en grups en el marc d'una activitat proposada.
  • Elaborar un diari de recerca.
  • Elaborar portafolis personals.
  • Elaborar un fotoblog, videoblog, etc. amb caràcter il·lustratiu del que s'està treballant a l'aula.
  • Crear una biblioteca de recursos que es considerin d'interès.
  • Elaborar un diari del seguiment i la presentació final de treballs en equip.
  • Utilitzar el blog com a espai que permet l'intercanvi de documentació i la seva classificació ordenada.
  • Elaborar i comentar plans docents, recursos d'assignatura, etc.
Per acabar, us deixo un vídeo en anglès que explica d'una manera breu el "per què d'edublogs":


La informació està extreta de la següent pàgina web: http://cv.uoc.edu/~ueees/tutorial_blog/cat/usos_educatius_del_blog.html

No hay comentarios:

Publicar un comentario