miércoles, 7 de enero de 2015

Competència digital

Per viure plenament en societat al segle XXI cal que les persones adquireixin diverses competències relacionades amb l'ús de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC). 

L'adquisició d'aquestes competències es planifica a les diverses etapes educatives i queda recollida als Currículums d'educació infantil, educació primària, educació secundària obligatòria, batxillerat, etc. 

El conjunt de competències relacionades amb el coneixement i ús de la tecnologia rep el nom de competència digital i el procés d'adquisició de les mateixes s'anomena alfabetització digital.

En el cas dels Graus de Mestre, caldria afegir a la competència digital general competències específiques de caràcter didàctic que habilitin l'educador per emprar la tecnologia per ensenyar i per ajudar a aprendre. A més, aquestes competències no són estàtiques, així que per força la formació del mestre demanarà una actualització continuada en el coneixement dels recursos tecnològics i de les seves potencialitats pedagògiques.


S'han publicat diversos documents que marquen les directrius sobre quines haurien de ser les competències TIC dels docents. Entre aquests, i per la seva rellevància i actualitat es podrien destacar dos:
  • UNESCO's ICT Competency Standards for Teachers (Normes UNESCO sobre Competències en TIC per a Docents)
  • National Educational Technology Standards for Students i el National Educational Technology Standards for Teachers (Normes Nacionals (EEUU) sobre Tecnologia Educativa per a Docents i Normes Nacionals (EEUU) sobre Tecnologia Educativa per a Estudiants) publicats per la International Society for Technology in Education (ISTE)
Pel que fa al primer document, les normes de l'UNESCO cal destacar els tres nivells d'aprofundiment que haurien d'adquirir els docents pel que fa a l'ús de la tecnologia:

    • Nocions bàsiques de tecnologia: 
      • Els docents han de conèixer el funcionament bàsic del 'maquinari' i del 'programari', així com les aplicacions d'activitat, un navegador, un programa de comunicacions, un programa de presentació i aplicacions de gestió.
      • Els docents han de ser capaços d'utilitzar la tecnologia durant les activitats amb el conjunt de la classe, amb petits grups i amb alumnes sols. A més, han de garantir un accés equitatiu a la utilització de la tecnologia.
      • Els docents han de posseir les competències i coneixements tecnològics dels recursos web que calen per utilitzar la tecnologia, a fi d'adquirir coneixements complementaris sobre les disciplines i la pedagogia que contribueixin al seu propi perfeccionament professional.
    • Aprofundiment de coneixements:
      • Els docents han de conèixer tota una sèrie d'aplicacions i instruments específics i han de ser capaços d'utilitzar-los amb flexibilitat en diferents situacions basades en problemes i projectes.
      • Els docents han de ser capaços d'utilitzar xarxes de recursos per ajudar als estudiants a col·laborar, accedir a la informació i comunicar amb experts externs, a fi d'analitzar i resoldre els problemes que s'hagin escollit.
      • Els docents també hauran de saber utilitzar les TIC per crear i supervisar els plans de projectes dels estudiants de grups d'estudiants o d'estudiants sols. 
      • Els docents han de ser capaços de crear contextos d'aprenentatge flexibles en les aules. En aquests contextos, han de ser capaços d'integrar les activitats centrades en l'alumne i aplicar la tecnologia amb flexibilitat, a fi d'abonar la col·laboració.
      • Els docents han de posseir competències i coneixements per crear projectes complexos i vetllar per la seva gestió, per col·laborar amb altres docents i per utilitzar xarxes amb vista a accedir a la informació, als seus col·legues i a experts externs, a fi d'abonar la seva pròpia formació professional.
    • Creació de coneixements:
      • Els docents han de ser capaços de concebre comunitats del coneixement basades en les TIC, i també han de saber utilitzar aquestes tecnologies per fomentar les competències dels estudiants en matèria de creació de coneixements, així com el seu aprenentatge permanent i reflexiu.
      • Els docents han de ser capaços de desenvolupar un paper de lideratge en la formació dels seus col·legues, així com en l'elaboració i aplicació d'una concepció de la seva escola com comunitat basada en la innovació i l'aprenentatge permanent, enriquits per les TIC.
      • Els docents han de tenir la capacitat necessària i mostrar la inclinació adequada per experimentar, aprendre contínuament i utilitzar les TIC amb vista a crear comunitats professionals del coneixement.
Pel que fa a les normes de la ISTE, les trobem a la següent pàgina web:

També, us deixo un vídeo que crec que està molt bé, ja que parla com era l'escola al segle XX i com és actualment, és a dir, al segle XXI, i parla de la competència digital i de l'ús de les TIC:




En conclusió, no sabia que existia aquesta normativa, així que a partir d'ara la tindre en compte. Opino que si seguim aprenent més eines i utilitzacions de les TIC a l'educació, en un futur les podrem emprar correctament, fent un ús al 100% d'aquestes, que com bé ja sabem ens permeten fer moltes més activitats de les que nosaltres, quan anàvem a l'escola, fèiem.

No hay comentarios:

Publicar un comentario