domingo, 4 de enero de 2015

Les presentacions a l'educació

COM UTILITZAR LES PRESENTACIONS A L'EDUCACIÓ:

Les idees principals que he extret després de realitzar la lectura al PDF anomenat PREPARA’T UN “POWERPOINT” PER A LES TEVES CLASSES PERÒ NO L’ENSENYIS ALS TEUS ALUMNES. 12 PROPOSTES D’ÚS CREATIU I MULTIMEDIAL DEL PROGRAMA POWERPOINT, del qual l'autor és Jordi Simón i Llovet, són les següents:

Un problema antic:
  • Hi ha un problema a l'hora d'utilitzar les TIC en l'educació.
  • INADEQUAT: A un professional de l'educació en un auditori mostrant transparències i que el seu discurs sigui llegir-les i fer algun comentari.
  • Programes de presentacions:
    • Microsoft Power Point
    • Impress
    • Presentacions del servei Google Docs (Google Drive)
    • Servei on-line -> Sildeboom i Sildeshare
  • Estructura:
      • Diapositives
      • Objectes
      • Accions
      • Transicions
      • Animacions
  • Fem un mal ús del Power Pon¡nt: no canviem de paradigma educatiu i les TIC no serveixen a la innovació en el camp de l'educació.

L'ús tradicional, avantatges i inconvenients:
  • Dos tipus d'ús en les presentacions:
    • 1. Més tradicionals: la font de saber, transmetre el coneixement de la millor manera a l'alumne, etc. ("classe magistral")
    • 2. Concepcions que parteixen de Piagget i el constructivisme, passant per l'aprenentatge social (utilització més creativa)
  • Avantatges de la utilització tradicional:
    • L'alumne té una guia del que s'està dient, dels temes claus o de l'esquema.
    • Permet incorporar imatges il·lustratives.
    • Permet crear esquemes.
    • Podem afegir imatges, so, vídeo, animacions, etc.
    • Més facilitat per prendre apunts.
    • Permet utilitzar una variada gamma de colors i formes.
  • Inconvenients de la utilització tradicional:
    • Hi ha massa informació i no es llegeix amb claredat.
    • L'orador no explica (es limita a llegir la pantalla).
    • Els colors i les formes es col·loquen en pantalla de forma indiscriminada (sense tenir en compte cap ordre estètic).
    • Hi pot haver un abús dels elements multimedials.
    • Si no hi ha un bon sistema de projecció l'aula estarà a les fosques.
    • Si hi ha molts efectes d'animació i transició en la presentació hi ha el risc que tingui més atenció els efectes que no pas l'explicació.
    • Tendència a incloure més continguts.
    • Doble discurs: l'orador explica i l'oient llegeix
  • L'ús creatiu del Power Point. Com l'identifiquem?
    • Presentacions que treballen en espais i moments que van més enllà de la situació de classe formal.
    • Cerquen i provoquen la interacció professor/alumne o alumne/alumne.
    • Incorporació d'elements propis del llenguatge audiovisual com un element més que ens facilita l'expressió a classe i el treball referent a actituds, normes, valors i emocions.
    • Flexibilitzen el discurs de l'educador.
    • Faciliten la creació i l'aprenentatge cooperatiu.
    • Propicien l'estructuració, la síntesi i la reflexió dels continguts.
    • Pensar que es tracta d'una bona eina amb moltes més possibilitats que les de crear i visualitzar diapositives.
    • Dóna suport i potencia les metodologies.
  • Cal destacar que a continuació l'autor escriu 12 propostes d'ús creatiu i multimedial del PowerPoint, alguns exemples són: l'accés aleatori, els enllaços, els esquemes, creació conjunta, etc.
  • Joan Ferrés parla de la funció motivadora del vídeo a l'escola per les capacitats que té el llenguatge audiovisual com a transmissor d'emocions
L'enllaç del PDF de la lectura és el següent:


Cal destacar les entrades fetes de:


Informació extreta de:

No hay comentarios:

Publicar un comentario