lunes, 5 de enero de 2015

Taxonomia de Bloom

Una segona manera (la primera fa referència a les metàfores de Charles Crook) és la que ens aproxima a l'activitat intel·lectual que es desenvolupa a partir de les diferents tasques que podem fer amb l'ús de les TIC.

Aquesta classificació parteix de la que Benjamin Bloom i altres col·laboradors (1956)  van fer per classificar les activitats educatives i que es coneix com taxonomia de Bloom

La idea d'establir un sistema de classificació d'habilitats va sorgir en una reunió informal en finalitzar la Convenció de l'Associació Nord-americana de Psicologia, reunida a Boston (USA) el 1948. Es buscava que aquest marc teòric pogués usar-se per facilitar la comunicació entre examinadors, promovent l'intercanvi de materials d'avaluació i idees de com dur-la a terme. A més, es va pensar que estimularia la investigació respecte a diferents tipus d'exàmens o proves, i la relació entre aquests i l'educació.

El procés va estar liderat per Benjamí Bloom, Doctor en Educació de la Universitat de Chicago (USA). Es va formular una Taxonomia de dominis de l'Aprenentatge, des de llavors coneguda com Taxonomia de Bloom, que es pot entendre com els objectius del procés d'aprenentatge. Això vol dir que després de realitzar un procés d'aprenentatge, l'estudiant ha d'haver adquirit noves habilitats i coneixements.

Una de les seves aportacions va ser que aquestes estaven graduades de més senzilles a més complexes.

Dels tres dominis d'activitats educatives que és van definir: Domini cognitiu, afectiu i psicomotor

Cal destacar les habilitats del pensament que es van proposar l'any 1956, en aquesta hi ha reconeixement, comprensió, aplicació, sintetitzar i avaluar:


Una part de la taula, extret de Edueteka


Exemples, extret de Edueteka


L'any 2001 es va revisar per antics estudiants de Bloom, Lorin Anderson i David R.Karthwohl i un dels aspectes claus d'aquesta revisió és el canvi dels substantius de la proposta original a verbs, per significar les accions corresponents a cada categoria i també cal destacar la consideració de la síntesi amb un criteri més ampli i relacionar-la amb crear. Anteriorment, durant l'any 1956, la taula estava formada per reconeixement, comprensió, aplicació, sintetitzar i avaluar, però amb la nova actualització va quedar així: recordar, comprendre, aplicar, analitzar, avaluar i crear.

A continuació es poden observar les diferències entre les habilitats cognitives originals i la nova formulació:

Imatge extreta de Eduteka


Taula, imatge extreta de Eduteka

L'any 2008 es va dur a terme una nova revisió i és la que s'anomena Taxonomia de Bloom per l'era digital. El doctor Andrew Churches va actualizar la revisió de l'any 2001 per posar-la a to amb les noves realitats de l'era digital. En aquesta, va completar cada categoria amb verbs i eines del món digital que possibiliten el desenvolupament d'habilitats per recordar, comprendre, aplicar, analitzar, avaluar i crear.


Taula, imatge extreta de Eduteka
Finalment, l'any 2013 l'especialista en educació i tecnologia Kathy Schrock va associar la Taxonomia de Bloom amb el model SAMR desenvolupat pel professor Rubén Puentedura. Aquest model té com a objectiu facilitar als docents la integració de les TIC en processos educatius de manera que ajudi als estudiants a assolir un alt nivell. 
El model SAMR serveix de guia als docents en el disseny i implementació d'activitats d'aprenentatge mitjançant quatre enfocaments d'ús de les TIC a l'aula: Substitució, ampliació, modificació i Redefinició


Taula, imatge extreta de Eduteka


És interessant obrir el PDF amb totes les actualitzacions de les taules:
http://www.eduteka.org/pdfdir/TaxonomiaBloomCuadro.pdf

També, vull destacar la següent imatge, la qual és una adaptació de la taula de Bloom per Ipads, l'autora és Silvia Rosenthal Tolisano i la fotografia està extreta del seu blog :




ACTIVITAT: 

Fer un repàs de totes les eines i recursos TIC treballats al llarg del curs i , en una taula, indicar quina habilitat cognitiva, segons la classificació de l'any 2008, es desenvolupa en cadascuna d'elles. 

RESULTAT:





Informació extreta de:http://gestioinformacioeducacio.blogspot.com.es/2012/12/conceptualitzacio-de-la-naturalesa-de_3.html , http://www.eduteka.org/TaxonomiaBloomCuadro.php3 i http://gestioinformacioeducacio.blogspot.com.es/2013/10/conceptualitzacio-de-la-naturalesa-de.html

No hay comentarios:

Publicar un comentario