domingo, 4 de enero de 2015

Flipped classroom

Flipped Classroom (FC) és un model pedagògic que transfereix el treball de determinats processos d'aprenentatge fora de l'aula i utilitza el temps de classe, juntament amb l'experiència del docent, per facilitar i potenciar altres processos d'adquisició i pràctica de coneixements dins de l'aula.

"Flippear" una classe és molt més que l'edició i distribució d'un vídeo, ja que es tracta d'un enfocament integral que combina la instrucció directa amb mètodes constructivistes, l'increment de compromís i implicació dels estudiants amb el contingut del curs i millorar la seva comprensió conceptual. Es tracta d'un enfocament integral que, quan s'aplica amb èxit, donarà suport totes les fases d'un cicle d'aprenentatge. (Taxonomia de Bloom)

Quan els docents dissenyen i publiquen una "en línia", el temps de classe s'allibera perquè es pugui facilitar la participació dels estudiants en l'aprenentatge actiu a través de preguntes, discussions i activitats aplicades que fomenten l'exploració, l'articulació i l'aplicació d'idees.


Jonathan Bergmann i Aaron Sams, dos professors de química a Woodland Park High School a Woodland Park Colorado, van encunyar el terme "Flipper Classroom". Bergmann i Sams es van adonar que els estudiants sovint perdien algunes classes per determinades raons (per exemple per estar malalts). En un esforç per ajudar a aquests alumnes, van impulsar l'enregistrament i distribució de vídeo, però a més, es van adonar que aquest mateix model permet que el professor centri més l'atenció en les necessitats individuals d'aprenentatge de cada estudiant.

En resum, la innovació educativa que suposa aquest model aporta com a principals beneficis els següents:
  • Permet als docents dedicar més temps a l'atenció a la diversitat.
  • És una oportunitat perquè el professorat pugui compartir informació i coneixement entre si, amb l'alumnat, les famílies i la comunitat.
  • Proporciona a l'alumnat la possibilitat de tornar a accedir als millors continguts generats o facilitades pels seus professors.
  • Crea un ambient d'aprenentatge col·laboratiu a l'aula.
  • Involucra a les famílies des de l'inici del procés d'aprenentatge.

A continuació us deixo un vídeo que compara el model tradicional amb el de Flipped classroom:



En concret, a classe de GTIC vam utilitzar aquest model quan el nostre professor ens va voler explicar tots els conceptes de la Viquipèdia.

En primer lloc, al seu suro ens va posar les indicacions:


Screenshoot del suro
En aquesta explica que abans del dia 17 de novembre de 2014 havíem de llegir la informació que ell ens proposava en l'enllaç i , també, cal destacar el segon enllaç, el qual era una presentació amb totes les dates d'entrega.

En segon lloc, vaig obrir el link i vaig començar a llegir la informació, el qual era un sites: 


https://sites.google.com/a/blanquerna.url.edu/wikipedia/home

https://sites.google.com/a/blanquerna.url.edu/wikipedia/mapa-de-l-activitat

https://sites.google.com/a/blanquerna.url.edu/wikipedia/per-que-i-qui
Per poder fer una bona lectura, vaig estar dues tardes, aproximadament, ja que dins de cada apartat hi havia altres apartats amb enllaços. El més important és que jo mateixa vaig decidir en quan de temps m'ho llegiria, si em feina un resum o no, si buscava al web algun concepte perquè no l'entenia, etc. I també, cal destacar que al estar sola vaig estar molt més atenta.

En tercer lloc, em vaig mirar l'enllaç amb les dates de presentacions per estar al dia del què havia de fer:


Screenshoot de la presentació
En quart lloc, a la classe vam comentar tot el que havíem llegit i vam començar a fer la part pràctica (la qual estava explicada en un post del blog del professor): editar o crear un article de la Viquipèdia. D'aquesta manera, vam fer preguntes i dubtes sobre la Viquipèdia i quan ja estava tot resolt ens vam posar a treballar, tal com explico en una altra entrada del meu blog, la meva companya i jo vam tenir alguns problemes a l'hora d'editar l'article de la Viquipèdia, així que el professor ens va ajudar i ens va proposar que obríssim un debat.

En conclusió, crec que és un molt bon mètode escolar que és efectiu, ja que cada alumne és diferent i si el seu aprenentatge el duu a terme a casa té moltes avantatges, per exemple: si és un vídeo se'l pot posar 20 cops fins que l'entengui, pot complementar la informació amb altres pàgines web, pot mirar presentacions o wikis que el professor proposi, etc. és a dir, cadascú pot decidir el temps que inverteix i els recursos que utilitza a més a més dels que dóna el professor. D'aquesta manera, a la classe es poden preguntar tots els dubtes que es tingui i el més important, es duu a terme la pràctica, que és de la manera que més s'aprèn, i el professor pot ajudar, de manera individualitzada o col·lectiva als seus alumnes. Personalment, ha sigut una bona experiència treballar amb Flipped Classroom, però cal esmentar que també te incovenients, per exemple si un alumne no fa la feina de llegir o veure el vídeo quan es dugui a terme la part pràctica no s'assabentarà de res i anirà perdut.

Finalment, us deixo una pàgina web que crec que és interessant veure, ja hi ha, entre altres, recursos per dur a terme les Flipped Classroom:

http://www.theflippedclassroom.es/recursos-educativos/

No hay comentarios:

Publicar un comentario